Mediebransch i radikal förändring: ”Inte den första tidningen som läggs ned”

Publicerad:
En tidningsepok är över. Foto: Veronica Sjöblom

Karlstads-Tidningen går i graven efter 144 år, och är varken den första eller sista tidning som går ett liknande öde till mötes.

Michael Karlsson, professor i medie- och kommunikationsvetenskap vid Karlstads universitet, tror dock att människor alltid kommer vilja betala för lokal journalistik – frågan är bara hur mycket.

Han har undervisat och forskat i nyhetsmedier, journalistik och opinionsbildning länge, och har följt digitaliseringen av journalistiken sedan början av 2000-talet. Michael Karlsson berättar dock att det inte var särskilt intressant att forska om nätjournalistik till att börja med – då det knappt fanns några nyheter på nätet.

– Jag skrev en avhandling om nätjournalistik år 2006 och då hade varken Sveriges Radio eller SVT nyheter på nätet.

En stor skillnad mot hur medielandskapet ser ut nu, när trenden är att vi i allt större utsträckning konsumerar nyheter på nätet. Men det har tagit tid för tidningarna att hitta sin roll online.

– Branschen förändrades ganska radikalt i och med den ekonomiska krisen 2008–2009. Annonsmarknaden krympte samtidigt som plattformar som Facebook och Google började ha annonser. Det blev en stor överraskning för medierna, som letade efter sin roll, säger Michael Karlsson.

Den lokala närvaron

Han berättar att nästa skeende blev betalväggarna – att betala för att läsa artiklar och reportage.

– De senaste två–tre åren har man börjat anställda journalister igen då folk är villiga att betala för den lokala närvaron.

Michael Karlsson är professor i medie- och kommunikationsvetenskap vid Karlstads universitet.
Michael Karlsson är professor i medie- och kommunikationsvetenskap vid Karlstads universitet. Foto: Privat

Men trots det – inget mer Karlstads-Tidningen.

– KT har ett tilltal som passar den äldre generationen, och i en stad med många andra alternativ att välja bland blir det svårt att hitta nya prenumeranter. Det är tråkigt, men inte den första tidningen som läggs ned, säger Michael Karlsson.

Trovärdighet A och O

Influencers och bloggare har de senaste åren börjat konkurrera med journalistiken och det kan ibland vara svårt att skilja på oberoende nyheter och information och vad som är partiskt eller betalt ”tyckande”.

– Journalisternas livslöfte är trovärdighet. Allting som äventyrar trovärdigheten är riskfyllt, därför är det viktigt att man tydligt står för den vinkel man har. Folk kommer alltid ha massa synpunkter på vad man skriver om, men det är svårt att få alla att gilla det man gör. Bara man tydligt visar vad man står för.

På frågan vad Michael Karlsson tror om Värmlands Folkblad och Nya Wermlands-Tidningens framtid, svarar han såhär:

– Jag tror att folk är beredda att betala för den lokala journalistiken, men frågan är bara hur mycket de vill betala. Att en och samma koncern här äger två konkurrerande tidningar är en delikat fråga. men vi ser också att det nu är ett fåtal koncerner i Sverige som kontrollerar dagstidningsmarknaden.

Finns det några risker med det?

– Klart det vore bra om man hade fler separata ägare och idealt sett skulle det vara annorlunda, men i Karlstad har vi många olika redaktioner jämfört med många andra städer. VF kommer finnas kvar så länge presstödsgränsen finns kvar, men den har diskuterats. Det finns en efterfrågan efter lokal journalistik, men man ska vara lite försiktig med vad man säger. Forskarna har haft fel förr.

Artikeltaggar

FacebookForskningJournalistikKarlstadKarlstads universitetKarlstads-TidningenMedierNyheterSveriges RadioSVTTidningarVärmlandVärmlands län

Så här jobbar KT med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.

Läs vidare