Ett år efter Gengåvans flytt - allt fler köper begagnade prylar

Handel
UPPDATERAD:
PUBLICERAD:
Bland hängarna på Gengåvans klädavdelning är det många som letar fynd. Stolen som verksamhetschefen Ulf Skogsberg sitter i är dock inte till salu – den frågan får han ofta.
Foto: Veronica Sjöblom
För ett år sedan flyttade Gengåvan till nya lokaler. Ett år som präglats av pandemi, världskris men även möjligheten att kunna hjälpa utsatta människor.
– Jag är väldigt glad att det finns så givmilda människor som vill skänka till oss så att vi kan hjälpa andra, säger verksamhetschefen Ulf Skogsberg.

Gengåvans flytt längre bort på Blockgatan på Våxnäs innebar färre kvadratmeter, men verksamheten kan nu breda ut sig på endast ett plan. Den nya butiken har fått tydligare avdelningar och en smidigare inlämning på husets baksida.

– Vi flyttade mitt under pandemin och det var trögstartat till en början med alla restriktioner. Men under hösten har det verkligen vänt och nu är det oerhört mycket folk här och handlar, säger Ulf Skogsberg.

Många års erfarenhet

Det är morgon och butiken har precis öppnat för dagen. De första kunderna är på plats. En ur personalen kikar in på kontoret och visar upp en förgylld väggklocka som en kund undrar priset på.

– Ta 75 kronor! säger chefen blixtsnabbt.

Prisvärderingen sitter i ryggmärgen efter 14 år som verksamhetschef på Gengåvan och innan dess många år i auktionsbranschen.

På leksaksavdelningen finns något för alla barn.
Foto: Veronica Sjöblom

Till sin hjälp har Ulf Skogsberg också 20 anställda och nästan lika många volontärer, människor som arbetsprövar eller gör praktik.

4 000–5 000 kunder besöker butiken under en vecka och det är alltid kö när personalen låser upp dörrarna.

– Det är många stammisar som kommer hit bara för det sociala. Gubbar och gummor som fikar och pratar i caféterian. Det är en härlig atmosfär!

Porslin är populärt och det går att fynda klassiska serviser.
Foto: Veronica Sjöblom

Men det är inte bara kunder som kan göra fynd och hitta personliga ting. Den andra sidan av verksamheten består av välgörenhet och samarbete med flera organisationer, som bland annat hjälper fattiga i Bulgarien eller hemlösa i Karlstad.

– Något jag värnar om är människor i utsatthet, som kanske lever med skyddad identitet. Där känns det fint att kunna ge de människorna en chans att börja om, ett drägligt möblemang och att barnen ska känna trygghet. Det är vi faktiskt något vi är skitbra på att göra här!

Fler studenter fyndar

Det oroliga ekonomiska läget och att världen återigen är i kris märks på gott och ont i butiken. Där andra "vanliga" butiker går i konkurs ökar i stället försäljningen inom second hand.

– Jag har märkt de senaste månaderna att många studenter kommer hit och köper mycket, framför allt kläder. För dem har det nog mer med hållbarhet att göra, men jag är övertygad om att det kommer att märkas ännu mer framöver. Det går inte att köpa allt nytt när du inte har så mycket pengar.

På lagret står prylar från golv till tak, sorterade i flyttkartonger allt eftersom det skänks till butiken. 300 av lådorna är bara porslin.
Foto: Veronica Sjöblom

Second hand-runda

Varje dag, förutom röda dagar, går det att lämna in saker till Gengåvan. På lagret finns mängder av skänkta grejer – en del sorterat och redo att ställas ut i butiken. Möbler, kläder och husgeråd är storsäljare.

– Vi tvättar och diskar allting, det är väldigt viktigt att ingenting luktar i butiken. Inga spår av husdjur ska finnas kvar. Men det finns dyra soffor som vi tvingats slänga för att röklukten suttit fast.

På lördag firas ettårsjubileet med storslaget kalas. Gengåvan är också en av närmare 40 deltagande butiker i Second hand-rundan i Karlstad, vilket kommer märks lovar verksamhetschefen:

– Vi kommer att ha väldigt generösa erbjudanden i butiken och i cafét finns nybakade semlor.

Redan i början av oktober ställs julpyntet fram. "Men tomtarna sparar vi på fram till första advent, annars finns inget kvar framåt jul", säger Ulf Skogsberg.
Foto: Veronica Sjöblom
Så här jobbar Karlstads-Tidningen med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.