Markus Åberg har just utsetts till Årets lärare i Värmland 2022 – en utmärkelse som förvånar honom.
– Jag är ju nyutexaminerad, men har undervisat elever i olika åldrar i flera år.
Det är elevernas egna nomineringar ligger till grund när Lärargalan nyligen utsåg Årets lärare från hela landet.
– Jag försöker vara go och glad, men framför allt försöker jag vara rolig. När undervisningen är rolig tar eleverna till sig kunskapen bättre, säger Markus Åberg,
I dag är han ämneslärare i samhällskunskap och historia vid Karlstad fria läroverk.
– Jag gillar biografier och berättar gärna lite annorlunda saker, till exempel att Gustav Vasa inte hade några tänder. Då blir det också kul för eleverna att lära.
Kritiskt tänkande
Historieundervisning har rykte om sig att handla mycket om kungar och årtal, men Markus Åberg ser ämnet i ett vidare perspektiv:
– Eleverna ska lära sig se sammanhang och att placera personer och händelser rätt i tiden. De exakta årtalen är inte så viktiga.
Som lärare vill han också uppmuntra ett livslångt lärande.
– Målet med undervisningen är att eleverna ska bli vetgiriga, lära sig tänka kritiskt och kunna se saker ur olika perspektiv – bli "bra fôlk" helt enkelt.
Pesten är populär
Ett av kriterierna för att bli Årets lärare är att använda digitala verktyg i undervisningen.
– I historieundervisningen får eleverna just nu göra en podd. Det populäraste temat här på skolan är utan tvivel digerdöden. Alla gör kopplingen till corona-pandemin och tar upp paralleller till smittskydd då och nu, till exempel att hålla avstånd. Sådana exempel gör historien mer levande, fortsätter Markus Åberg.
Även kriminologi, som ingår i samhällskunskap, är ett ämne som han upptäckt intresserar de unga.
– Brottsstatistik är ju superspännande. Utmaningen för eleverna är att förstå vad statistiken innebär och vad det finns för historia bakom. Det kan bli livliga diskussioner i klassrummen.
Han inspireras av både nuvarande kollegor och lärare han själv hade under skoltiden.
– Mina förebilder för undervisningen är till exempel min lärare från högstadiet på Norrstrandsskolan Björn Gustavsson. Mina nuvarande lärarkolleger ger mig också inspiration.
Covers på medeltidsmusik
Han minns sin egen skoltid väl och att det inte alltid var så roligt ibland.
– Jag vill inte att eleverna ska känna att det blir långa lektioner, så som jag själv ibland kände när jag gick i skolan. Jag står gärna och pratar med en powerpoint-presentation. Prata är något som jag gillar! I undervisningen om medeltiden finns det många moderna "covers" på medeltida musik som skapar intresse.
Samhällskunskap och historia är föränderliga ämnen där det hela tiden händer mycket nytt.
– Vi har skolböcker, men jag uppmuntrar också eleverna att kritiskt söka fakta på internet. Jag brukade avsluta min historieundervisning för terminen genom att visa en Youtube-video om revolutionen i Ukraina och fråga eleverna vad de trodde skulle kunna hända i framtiden. "Tror ni det blir krig?" Nu är vi där!
På fritiden ägnar sig Markus Åberg en hel del åt innebandyträning.
– Jag springer på mina elever varje dag i här i sporthallarna. När de ser mig spela innebandy ser de också personen bakom läraren. Jag vill inte vara någon "Caligula" – tvärtom! Jag vill att eleverna ska känna att de själva vill lära sig.
Forskning lockar
– Utmärkelsen som Årets lärare sätter ribban högt för mig och nu vill jag nog jobba som lärare ett bra tag.
Därefter, "om 30 år kanske", kan han tänka sig att forska:
– Innebandy är en ung sport som gått från något man bara hade på skolgympan på 70-talet till matcher som fyller Globen. Jag skulle vilja skriva om den utvecklingen och de personer som fört fram sporten.