Karlstads hemtjänst klarar sommaren

Vård & omsorg
PUBLICERAD:
Elin Heintz, Mia Skoglund, Marita Taserud och Carin Igelström.
Foto: Monica Kullgren
Karlstads kommuns hemtjänst klarar av att ge sina kunder alla insatser under sommaren. Bra planering och ökad vikarierekrytering är en del av lösningen.

– Vi insåg att vi skulle behöva mer personal i sommar, så vi satsade på att marknadsföra oss på gymnasieskolor och i Mitt-i-city-gallerian redan i februari, säger Mia Skoglund som ansvarar för bemanning och rekrytering.

Dessutom går erfarna medarbetare in och jobbar under sommarveckorna.

Utbildad undersköterska

Elin Heintz utbildar sig till undersköterska. Eftersom hon redan jobbat inom hemtjänsten i några år kan hon förkorta sin studietid genom så kallad praktisk validering, som innebär att hon får tillgodoräkna sig kunskaper som hon redan fått i yrket.

– I december blir jag färdigutbildad undersköterska och vill fortsätta att arbeta inom hemtjänsten. Det är ett väldigt socialt arbete. Det ger så mycket tillbaka att få vara någon som gör någon annans dag, säger Elin Heintz.

Bra bemötande

Att vara bra på service och bemötande är grundstenarna när man ska jobba inom hemtjänsten, menar Mia Skoglund. De egenskaperna kan även personer utan tidigare erfarenhet inom vård och omsorg ha.

Arbetet under sommaren omfördelas så att de erfarna medarbetarna får utföra mer av den avancerade sjukvården.

Fokus på omvårdnad

Carin Igelström är enhetschef för en av hemtjänstgrupperna i Karlstad:

– Tack vare att andra aktörer står för handling och tvätt kan vi inom hemtjänsten fokusera på omvårdnaden. Efter hand som vikarierna skaffar sig erfarenhet kan de utföra mer avancerade arbetsuppgifter. Det är något som jag gärna uppmuntrar och tar hänsyn till när jag lägger schemat, säger Carin Igelström.

Speciella utmaningar

Verksamhetschefen för Karlstads kommuns hemtjänst, Marita Taserud, konstaterar att sommaren 2022 inneburit speciella utmaningar för bemanningen:

– Vi har frångått delade turer för personalen, vilket är bra från arbetsmiljöperspektiv. Det kräver dock mer personal än tidigare. Att Centralsjukhuset har ont om platser gör att det blir snabbare hemgång för de som legat inne. Hemma kan de ofta få samma vård av hemtjänsten som på sjukhuset, men det kräver förstås mer personal, säger Marita Taserud.

– Dessutom ligger det i tiden att de som söker sommarjobb inte vill jobba lika många veckor i sträck som tidigare, utan har individuella önskemål. De försöker vi tillgodose, men det kräver en omsorgsfull schemaläggning, fortsätter hon.

Hur är det med kontinuiteten?

– Det blir fler personer kring en kund, men flesta kunder har förståelse för att det är sommar och att personalen måste ha semester, säger Carin Igelström.

Elin Heintz har erfarenheten att många kunder också tycker att det är kul att möta lite nya människor.

– Kontinuitet är så mycket mer än samma personer. Det kan också vara regelbundenheten i själva insatsen, säger Marita Taserud.

Munskydden tillbaka

Under pandemin arbetade hemtjänsten med både munskydd och visir enligt förhållningsregler från Smittskydd Värmland. Nyligen infördes munskydden igen.

– Munskydden gör att det blir svårt för kunderna att höra vad vi säger och att läsa av ansiktsuttrycken. Det är en helt annan sak att komma in med sitt leende och full energi! säger Elin Heintz.

Fritt arbete med ansvar

– Tyvärr inverkar det också negativt på arbetsmiljön att arbeta med den utrustningen. Det är en sådan sak som kan ha gjort det svårt att rekrytera till vården över huvud taget. Men jag vill få fram att hemtjänsten är ett väldigt roligt och fritt jobb med stort ansvar, säger Marita Taserud.

– När jag började inom hemtjänsten visst jag inte så mycket om yrket, mer än att man gick hem till gamla. Det visade sig var så mycket mer, säger Elin Heintz, som gärna berättar för sina vänner om de positiva sidorna med yrket.

"Karlstad har lyckats bra"

– Jag tycker att vi har lyckats bra med bemanningen i Karlstads kommun jämfört med en del andra kommuner. Vi utför alla insatser även om det är ett tufft läge, avslutar Marita Taserud.

Så här jobbar Karlstads-Tidningen med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.