Vacker syn men "förfärlig i sjön"

Publicerad:
Skoghallsverken var det enda fartyg som byggdes vid spånslipen. Foto: Hammarö hembygdsförening

I maj 1921 gjorde fartyget Skoghallsverken sin jungfruresa till England. Lasten bestod av sågade trävaror.

Men fartyget blev ingen succé utan beskrevs som olämplig i vattnen.

I boken Skoghallstanken - Från Stjärnsfors till Skoghall, av Jan-Olof Hesselstedt och Mats Lunnemar, berättas om Skoghallsverken som byggdes på fabriken under åren 1917-1921. Byggsättet beskriv som "ålderdomligt", såväl gällande byggsätt som sjösättning. Fartyget sjösattes med långsidan till, vilket var en gammaldags metod.

Materialet i fartyget var bland annat komposit och skrovet var av ek.

Fartyget mätte 44,64 meter på längden och var 9,15 meter brett och 3,69 meter i höjd.

Vid överfarten ska provianten främst ha bestått av blodpudding, fiskbullar och salt sill.

Skoghallsverken blev det enda fartyg som byggdes vid pråmslipen. Enligt boken ska hon ha varit "vacker att skåda men förfärlig i sjön".

Nervöst att köra

Enligt uppgifter från dåvarande försäljningschefen Fritiof Olsson ska fartyget ha varit "på alla sätt olämplig". De kaptener som kört fartyget ska ha blivit nervösa och sökt sig till andra båtar.

1929 såldes Skoghallsverken till fru Elna Hellberg och kapten Carl Hellberg för 55 500 kronor. Frun Elna Hellberg ska ha ägt 999 tusendelar av båten, maken resten.

Bytte namn

Paret fick inte behålla namnet Skoghallsverken varför båten döptes om till Sweden. Namnet kom från ett ölsjapp som Ena Hellberg drev i Stockholm. Ölsjappet, som låg på Skånegatan, ska ha varit lönsamt.

Men det blev inget långvarigt ägarskap för paret Hellberg, Efter fyra år, 1933, sålde de båten. Ny ägare blev Gustav Eriksson, en finsk medborgare som var sjöfartsråd och Sweden hamnade i Mariehamn på Åland. Priset blev 18 000 kronor.

Den nya ägarens plan var att övergå från segelfartyg till ång- och motorfartyg. Gustaf Eriksson ska ha varit en "legend" inom sjöfartskretsar och när djuphavssegelbåtar från hela världen reades ut under början av 1920-talet var han den största kunden.

Gick till botten

Gustaf Eriksson gick bort 1947 och något år därefter såldes Sweden till en redare i Helsingfors.

1954, på juldagen, sjönk Sweden under en resa mellan Lübeck och Hobro. Besättningens nio man tog sig i land innan fartyget sjönk.

Artikeltaggar

HammaröHistoriska HammaröLokalhistoriaMeraSkoghall

Så här jobbar KT med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.

Läs vidare