Trams och allvar i ny tidning: ”Alla har en historia att berätta”

Nyheter
PUBLICERAD:
Magnus Skoglund ligger bakom den digitala tidningen "Karlstad kallar" som snart släpper sitt första nummer. Tidningen, som även är en podcast, blir en del i ett nätverk där Magnus knyter till sig lokala poddförmågor som samlas på hemsidan.
Foto: Staffan Johansson
I slutet av april får Karlstad en ny lokaltidning när Magnus Skoglund lanserar sitt hjärtebarn "Karlstad kallar".
Där ska lokalt allvar och trams samlas och läsaren ska få komma nära lokala profiler de inte visste att de vill veta mer om.
– Alla har en historia som är värd att berättas, säger han.

Frilansskribenten och Karlstads-Tidningens tidigare krönikör, Magnus Skoglund, har länge skrivit och brunnit för den lokala journalistiken. Han ligger bakom tidningen Funkisliv, som skriver om allt som hör livet till för funktionsvarierade, och driver plattformen och podcasten "Karlstad kallar". Nu tar han steget och slår ihop sina livsverk till en digital tidning som ska se dagens ljus lagom till valborg.

– Ju mer man vet om det lokala desto roligare är det. Det är tanken med "Karlstad kallar", att det ska vara en lokal ostkupa där man kan gå in och känna igen folk. "Där är ju han, den trevlige från Systembolaget, eller hon som spelar innebandy i Skoghall." Man går helt enkelt in och trivs en stund, berättar Magnus Skoglund.

Seinfeld-anhängare

Tidningens innehåll kommer utgå från lokala människor, en del mer kända än andra, men nästan inget är för litet för att belysas.

– Det är kanske inte så intressant att skriva om en granne på Kroppkärr som rensat förrådet och bjuder in till loppis, men i grunden är jag en stor anhängare av tv-serien Seinfeld och tror starkt på att även smågrejer kan bli intressanta om de presenteras på rätt sätt. Alla har en historia som är värd att berättas.

Ett smakprov från det första numret av "Karlstad kallar", där grafikern Sofia Bergqvist gjort layouten.

Högt och lågt kommer det att bli bland ämnesvalen. Ett gäng skribenter har kallats in för att ska skriva om allt från recept, löpning, sport till funkisfrågor.

– Jag tycker att folk överlag är så förbannat tråkiga. Min drivkraft är att få folk att skratta och därför har vi med lite tramsiga grejer som fördomar om olika yrkesgrupper och Månadens värsta matlåda, et cetera. Det ska vara lite kul att vila ögonen på, särskilt i dessa tider. Jag trivs att leva i ytterligheterna; allvarligt ena dagen och något lättsamt den nästa.

Hoppas på lyft

Än återstår några sista småjusteringar för grafikern Sofia Bergqvist som gör layouten, innan det första numret släpps. Några annonsörer har redan hoppat på och planen är att släppa tre nummer för att sedan utvärdera efter sommaren om en fortsättning.

– Det känns väldigt roligt att göra det här och jag är väldigt tacksam över de som är med och hjälper mig. För jag gör inte det här själv! Jag ser fram emot att växa tillsammans med grafiker-Sofia och de skribenterna som är med. Jag hoppas "Karlstad kallar" tar fart och lyfter in i mediavimlet.

Så här jobbar Karlstads-Tidningen med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.