Hoppa till huvudinnehållet

Hon tar med skogen till Paris

Publicerad:
Reporter Veronica Sjöblom
Veronica Sjöblom
veronica.sjoblom@vf.se
Annika Eriksdotter visar några av bilderna som är med i den kommande fotoboken "I den djupa skogens famn".
Annika Eriksdotter visar några av bilderna som är med i den kommande fotoboken "I den djupa skogens famn". Foto: Veronica Sjöblom

Ett resestipendium, flera utställningar – varav en i Paris – och ett boksläpp.

Det är mycket på gång just nu för foto- och textilkonstnären Annika Eriksdotter.

– Det blir en helt ny publik att få visa den värmländska skogen för, säger hon.

Annika Eriksdotter tar emot i sin ateljé, ett Attefallshus med stora fönster som tar plats i trädgården till villan i Skoghall.

– Här går det även att ha roliga fester, skrattar Annika och pekar på det vita långbordet som står i mitten av det ljusa rummet.

Och visst har hon mycket att fira just nu.

Nyligen tilldelades hon Åke Lekmans resestipendium på 10 000 kronor av Värmlands konstförening, pengar som kommer väl till pass när hon ska ställa ut på Svenska klubben i Paris i slutet av oktober. Och på tal om pass:

– Jag har bokat tid för att ta ett nytt i slutet av september! Det var tur det, att det fanns tider för det måste jag ju ha ett. Det gäller att ha marginaler, säger hon och fortsätter:

– Jag har jobbat som tusan, sökt men blivit refuserad – det är många som söker de här stipendierna. Konstvärlden är en tävlingsinriktad bransch – det vet jag om, men det känns som en väldig uppmuntran från Värmlands konstförening. Det tar jag på allvar.

Visar foton för fransmän

Stipendiet innebär också att hon blir garanterad och får en lite större plats på årets höstsalong.

Men innan dess ska fransmän och Parissvenskar få se hennes bilder på den kommande utställningen arrangerad av Svenska konstföreningen i Paris.

– Det känns nervöst och spännande! Att få ta den värmländska skogen till Paris – det blir en helt ny publik.

I ett fönster i ateljén står alla möjliga saker för att ge inspiration. "Den gamla kameran var min mormors och dockhuvudet tillhörde min mamma", berättar Annika Eriksdotter.
I ett fönster i ateljén står alla möjliga saker för att ge inspiration. "Den gamla kameran var min mormors och dockhuvudet tillhörde min mamma", berättar Annika Eriksdotter. Foto: Veronica Sjöblom

Först väntar dock andra roliga saker på hemmaplan. En samlingsutställning på Sahlströmsgården i Torsby under Påskvandringen i Fryksdalen där hon tillsammans med Karin Lööf, Kerstin Wessberg och Christina Brattsand Carlsson ska ställa ut sina verk – samtidigt passar hon på att släppa den nya fotoboken "I den djupa skogens famn".

Skog och stad

I den har hon blandat olika fotomontage från Finnskoga och Venedig. Vackra naturbilder med kortare texter där betraktaren måste ta sig tid för att upptäcka alla lager och meningar.

– De väcker barndomsminnen, även jobbiga. Sånt som vi måste prata om som handlar om vår miljö och hur vi behandlar den. Det kan kännas oroligt med all ondska i världen, som hänger ihop med girighet och att vi tar vår vackra jord för givet. Under pandemin kändes det som att det var lika för alla med restriktioner och omtanke av varandra, men sen blir det krig och eftertanken har inte hjälpt ett dugg. Det känns som världen måste toppa i elände hela tiden. Men det går inte att bara lägga sig ner, man får göra det man kan.

Bland proppfulla bokhyllor och en värmande kamin får det också plats en fikastund i ateljén.
Bland proppfulla bokhyllor och en värmande kamin får det också plats en fikastund i ateljén. Foto: Veronica Sjöblom

Annika Eriksdotter har nu varit konstnär i drygt 30 år och haft mängder med utställningar, släppt fotoböcker och utbildat sig till konstpedagog. Halva sin tid delar hon med eleverna på Kronoparksskolan, där hon ser hur barnen blommar ut kreativt.

– Konsten är ett sätt att bearbeta känslor, sätta dem i sammanhang. Det kan bli en läkande process för både utövare och mottagare. Men konst kan och ska vara positiv och rolig också.

Artikeltaggar

Annika EriksdotterHammarö kommunIntervjunKonstNöje/KulturParisSkoghallVärmlands konstförening

Så här jobbar KT med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.