Niklas Lehresjön: ”Bilen behövs!”

Ledare
PUBLICERAD:
"Begränsad möjlighet att köra fossilbil i innerstäderna genom miljözoner och fordonsskatt, möjligen baserad på utsläpp, men utan nedtrappning efter tre år", skriver Niklas Lehresjön.
Foto: Johan Nilsson/TT
Transporter måste kunna ske tidseffektivt, till överkomlig kostnad och på ett sätt som begränsar skadorna på miljön. Bränslepriser som passerar 20kr/liter är påfrestande i ett glest befolkat län som Värmland. Det finns dock betydligt fler variabler än bränslepriser att ta hänsyn till, för att göra nödvändig förflyttning möjlig och rimlig.

Att ta sig till och från jobbet utan att bli ruinerad måste prioriteras. Trots de senaste årens utveckling mot ökat distansarbete, är det mängder av människor som inte kan jobba på distans och som behöver kunna förflytta sig rent fysiskt. Ett reseavdrag som inte höjts på decennier är därför ett hån mot pendlare som jobbar utanför kollektivtrafikens stråk. I ett glest befolkat län som Värmland finns för många bara ett alternativ – bilen. Att resa kollektivt fungerar för en del, men inte ens om man jobbar vid någon av Värmlandskommunernas större arbetsplatser låter det sig alltid göras utan enorm tidsspillan. Detta trots en fantastisk utbyggnad av kollektivtrafiken i Värmland de senaste åren.

Och fler delar än reseavdragen bör rättas till. Regelsystem och skatter behöver förenklas. Begripliga och likartade spelregler behöver styra på ett sätt som gör det rimligt och möjligt för alla att välja ett miljövänligare alternativ. Bonus-Malus torde vara ett av de värsta skräckexemplen på tillkrånglade skatteregler som dessutom på många sätt styr fel. Inte minst stör systemet andrahandsmarknaden och minskar därmed förnyelsetakten i fordonsflottan. Sannolikt ett system som utformats vid ett skrivbord långt ifrån en verklighet utan tunnelbana.

De flesta bilar, som inte är elbilar, blir inte bara dyrare utan får också rejält höjd fordonsskatt de tre första åren. När skatten sjunker efter tre år med ”Malus-skatt” ökar efterfrågan och pris på bilarna. Det har lett till stor brist och höjda priser på bättre begagnade bilar, vilket i sin tur leder till att kedjorna som får folk att byta till sig relativt sett bättre bilar störs. Marknaden utjämnar dessutom priser oberoende av teknik och bonuseffekten är därför borta redan när bilens andra ägare gör sitt köp. Elbilarna, som skattesubventioneras genom bonus, försvinner dessutom i viss grad helt från marknaden genom export till grannländer. Kort sagt en störd marknad, som heller inte tar hänsyn till bilens hela livscykel.

Två saker skulle vara mycket effektivare om vi vill förnya bilparken, få nybilsköparen att välja rätt och dessutom göra det reellt möjligt även för den som köper begagnat att byta upp sig. Begränsad möjlighet att köra fossilbil i innerstäderna genom miljözoner och fordonsskatt, möjligen baserad på utsläpp, men utan nedtrappning efter tre år. Nybilsköpare som kan avvara en halv miljon för en ny SUV låter sig knappast hindras av några tusenlappar extra i fordonsskatt per år. Får de inte köra med dem inne bland cityfolket sjunker däremot helt säkert intresset för stora, fossildrivna bilar betydligt vare sig de är nya eller begagnade.

Så här jobbar Karlstads-Tidningen med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.