Attraktiva platser med människor i centrum är temat för Värmlands och Karlstads Besöksnäringsdagar som arrangeras under två dagar. Då kommer bland annat framgångsrika entreprenörer att uppmärksammas.
Vinnaren av Värmlands turismpris hyllas och Årets uppstickare och Årets uppsats koras, inramat med underhållning av bland annat Värmlandsoperan.
Blicken mot framtiden
På Värmlands och Karlstads besöksnäringsdagar samlas näringen för att få mer kunskap, inspiration och möjlighet att tillsammans lyfta blicken mot framtiden.
Det blir två dagar fyllda med gästföreläsare, innovativa exempel från besöksnäringsbranschen och framtidstrender. Bland föreläsarna kan nämnas Lottie Knutson som spanar kring ”Låt kravlistan och trenderna bli till möjligheter”, Ann Catrin Kärnä, talar på temat om vikten av att ha med besöksnäringen i översiktsplanen, och Elin Häggberg om digital kommunikation i besöksnäringen.
Vinnare i Årets uppstickare och Årets Uppsats kommer att utses under torsdagskvällen även Gamla Kraftstationen i Deje, vinnare av Värmlands turismpris, uppmärksammas. Tre finalister till Årets uppstickare har utsetts, Hammarö Art Gallery, Sölje Gård, Glava och Julins Backyard Barbecue, Karlstad. Med Årets Uppstickare vill Visit Värmland synliggöra en aktör som genom nytänk och innovation utmärkt sig inom besöksnäringen i Värmland.
Nominerade uppsatser
Finalisterna i Årets uppsats är Pernilla Bredberg och Lotta Wiandt med "Säger en bild mer än tusen ord?", Ekängen och Björn Friberg med "Resemotivet Image och dess betydelse" och Ellen Waern & Ellinore Wagnervik med uppsatsen "När sagan möter krisen: En turismvetenskaplig studie om Astrid Lindgrens Värld under pandemins grepp".