Hoppa till huvudinnehållet

Jämställdhet i barnåren: ”Det gäller att jobba förebyggande”

Publicerad:
Reporter Ida Myrin
Ida Myrin
ida.myrin@vf.se

För att jämställdhetstänket ska hänga med in i vuxen ålder gäller det att börja prata i tid, och det är något man vill göra på Kronoparksskolan. Skolan satsar på jämställdhet och likabehandling för att grunda eleverna för framtiden.

Under hösten 2019 anställdes Maria Carmland som socialpedagog för att utveckla verksamheten. Hon observerar eleverna på rasterna, jobbar fram riktlinjer och handleder personal. Eleverna hon arbetar med är i åldrarna mellan förskoleklass och årskurs tre, vilket gör att normativa könsroller inte alltid märks av så tydligt.

– Men det gäller att ha det i tanken och jobba förebyggande. Att tänka på förhållningssätt och bemötande för att skapa bra förutsättningar till gott samspel mellan elever, men också mellan elever och personal, säger hon.

– Vi vuxna behöver fundera kring om våra förväntningar på eleverna skiljer sig mellan pojkar och flickor. Med det i åtanke kan vi förändra.

Om man backar några år såg normerna annorlunda ut i skolvärlden och framför allt på idrotten var det inte ovanligt att både barn och vuxna gjorde skillnad på flickor och pojkar.

– Det har blivit väldigt mycket bättre nu. I dag är vi mer medvetna om de beteendena som separerar "pojkigt och flickigt".

På Kronoparksskolan har man till exempel valt att ta bort tjej- och killomklädningsrum och i stället gett rummen neutrala namn.

Maria Carmland berättar att eleverna själva är positivt inställda till diskussioner kring jämställdhet och är måna om att alla ska känna sig inkluderade.

– De är öppna i sitt sätt att tänka.

Artikeltaggar

JämställdhetKarlstadKronoparksskolanSkola och utbildning

Så här jobbar KT med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.