• idag
    21 jan
    • Vind
      8 m/s
    • Vindriktning
      S
    • Nederbörd
      1.2 mm
  • fredag
    22 jan
    • Vind
      1 m/s
    • Vindriktning
      NV
    • Nederbörd
      2.4 mm
  • lördag
    23 jan
    • Vind
      6 m/s
    • Vindriktning
      SV
    • Nederbörd
      0.0 mm
  • söndag
    24 jan
    • Vind
      1 m/s
    • Vindriktning
      SV
    • Nederbörd
      0.0 mm
  • måndag
    25 jan
    • Vind
      2 m/s
    • Vindriktning
      NV
    • Nederbörd
      0.0 mm

Konsument: Julshopping över nätet – några viktiga tips

Krönikor
PUBLICERAD:
Har du beställt de julklappar du tänkt köpa på nätet i tid? Om inte börjar det bli bråttom. I dessa dagar uppmanas vi särskilt att undvika trängsel i butiker. Många av oss handlar i stort sett allt på nätet annars också, medan andra skall göra sina första digitala köp. Finns det något särskilt att tänka på, både för rutinerade nätkonsumenter och nybörjare? Det gör det.

Köp gärna från säljare du känner till. Om du hittar en intressant vara hos ett för dig okänt företag, ta dig tid att navigera runt på hemsidan och läs köpvillkor och betalningsalternativ. Verkar de skäliga? Finns kontaktuppgifter, adress och e-post? Prova gärna att kontakta säljaren och stäm av hur kommunikationen fungerar. Får du inget svar inom rimlig tid kan du inte räkna med att eventuell reklamation hanteras skyndsamt eller i värsta fall inte alls. Saknas villkor eller kontaktuppgifter och priserna är väldigt låga, då ska du nog avstå köp – du vill inte bli lurad! Googla gärna på webbutikens namn, om den har mycket klagomål lär det snabbt visa sig.

I år handlar många julklappar på nätet, kanske för första gången. För att undvika krångel och lurendrejerier finns det några saker man bör tänka på innan man beställer hem en vara.
Foto: Marcus Ericsson/TT

När du hittat det du vill ha och allt ser bra ut, hur ska du då betala på ett så säkert sätt som möjligt? Det säkraste är att betala med faktura eller att använda ett betal- och kreditkort, då kan du klaga även till banken eller kreditgivaren om något skulle gå fel. Om du till exempel inte får varan, det är fel på den och säljaren inte åtgärdar felet eller om säljaren skulle gå i konkurs. Stäm också av inom vilken tid säljaren anser sig kunna leverera din vara om det är viktigt för dig. Julklappen eller födelsedagspresenten vill du ju inte ha när helgen eller firardagen passerats.

Om det inte anges något särskilt i samband med beställningen har säljaren 30 dagar på sig att leverera, så var ute i god tid om leveransdagen är viktig för dig. Vid köp på nätet har du också i de flesta fall 14 dagars ångerrätt. Undantag finns dock i regel för köp utanför EU och för vissa specifika varor. Några exempel är biljetter till evenemang till en viss dag, varor som snabbt kan försämras och bli gamla, en vara som tillverkats efter dina anvisningar och har en personlig prägel eller andra varor där en försegling brutits. Det kan gälla exempelvis underkläder, datorprogram eller en ljud-/bildupptagning. Ångerfristen börjar löpa när du tagit emot varan men du kan förstås ångra köpet även innan du fått den. Tänk dock på att du normalt står för returfrakten vid ånger om det anges att du ska göra det i villkoren. Det kan bli dyrt om det handlar om tung eller skrymmande vara.

Detta är en åsiktsartikel och innehållet är skribentens eller skribenternas egna uppfattningar.