Björn Grönqvist vid Klara teoretiska gymnasium röstades fram som årets gymnasielärare i landet 2019.
Björn Grönqvist är lärare i historia och samhällskunskap och har jobbat på Klara teoretiska gymnasium i Karlstad i cirka tio år. Han röstades fram av eleverna och i motiveringarna återkom de till att han är bra på att nå fram och är tydlig.
– Jag tycker om att presentera fakta och vill ha struktur.
Han hade först inte tänkt vara med på Lärargalan men när arrangörerna tjatade började han förstå.
– Jag är inte så mycket för sådana här tillställningar så jag tackade nej. Sedan hörde Lärargalan av sig till rektorn och jag började få sms för varje nominering. Samtidigt visste jag att jag bara var en av många hundra nominerade.
Han reste i alla fall till Lärargalan och var på plats lite innan.
– Strax innan de skulle meddela vinnarna såg jag mitt namn, kanske i två sekunder, de gjorde nog ett litet misstag där. Jag kände mig hedrad, glad och överraskad och undrade "varför just jag?".
Klara teoretiska gymnasium har cirka 400 elever och omkring 25 lärare. Det finns fem program inom skolan.
– Vårt arbetssätt sticker ut. Vi har inte traditionella prov, det är mer inlämningar och inte mycket läxor. Vi anser att eleverna ska lära sig i skolan och inte hemma. Då blir det en klassfråga där de som har högutbildade föräldrar har en förmån och kan få hjälp.
Björn Nordqvist varvar muntligt med skriftligt och menar att eleverna är väldigt intresserade och insatta i vad som händer i världen.
– Det är inte alltid de som presterar bäst som är mest insatta. Ibland kan det vara så att de lägger fokus på att prestera bra på proven men de är inte lika intresserade. En del är bättre på att uttrycka sig muntligt, andra skriftligt.
I skolan har de något som kallas tisdagstid med läxläsning under skoltid. Då väljer eleverna ett ämne som de anser att de behöver mer av.
– De flesta jobbar med det de behöver, men ibland styrs de av vad kompisen gör. Skulle jag behöva styra upp gör man det genom mentorerna. Jag är mentor för en klass, 30 elever. Det är inte så betungande, två gånger om året har vi utvecklingssamtal och vi har ett bra elevhälsoteam om någon skulle ha problem.
– Det bästa med jobbet är relationerna med elever och kollegor. Det som kan vara lite tungt är när man sitter med stora rättningsberg. Kanske har jag två klasser som läser samma ämne och det kan bli 60 texter att läsa med samma tema.