• idag
    10 juli
    14°
    • Vind
      1 m/s
    • Vindriktning
      SV
    • Nederbörd
      0.0 mm
  • lördag
    11 juli
    17°
    • Vind
      2 m/s
    • Vindriktning
      S
    • Nederbörd
      0.0 mm
  • söndag
    12 juli
    20°
    • Vind
      3 m/s
    • Vindriktning
      SV
    • Nederbörd
      0.0 mm
  • måndag
    13 juli
    20°
    • Vind
      2 m/s
    • Vindriktning
      NV
    • Nederbörd
      0.0 mm
  • tisdag
    14 juli
    21°
    • Vind
      2 m/s
    • Vindriktning
      SV
    • Nederbörd
      0.0 mm

Krönika: Köp inte bilen i säcken

Krönikor
PUBLICERAD:
Garantier är bra att fråga efter men det är inte något som säljaren är skyldig att ge.
Foto: Vilhelm Stokstad/TT

Är det dags att se sig om efter en begagnad bil? Här kommer lite tips om vad du bör tänka på för att köpet ska bli lyckat.

När du köper en bil av en handlare har du alltid tre års reklamationsrätt enligt lag. Det innebär inte att du kan klaga och få alla fel lagade under denna tid. Du har dock ett lite starkare stöd de första sex månaderna efter köpet. De fel som visar sig inom den tiden förutsätter man fanns redan vid köpet om inte säljaren kan visa att de inte gjorde det. Fel i lagens mening är det inte heller om du känt till felet, att det finns med i avtalet, uppenbara skador som du bort se vid köpet och inte heller normalt slitage.

En begagnad bil är inte ny och den kan ha ett visst slitage på olika komponenter utan att det behöver vara fel. Men den ska kunna klara godkänt vid en besiktning hos ett bilprovningsföretag. Fel som uppstår plötsligt och där det inte är troligt att felet funnits redan vid köpet är inte heller något säljaren är ansvarig för att reparera utan kostnad. Det är inte du utan säljföretaget som ska visa att det rör sig om ett sådant fel om felet visat sig inom sex månader, därefter faller bevisbördan på dig som köpare att bevisa ursprungligt fel. Viktigt är att du reklamerar så snart du upptäcker något som inte fungerar, men inom två månader från att du noterat det. Men helst så snart som möjligt, du får inte förvärra felet. Du kan inte heller reparera hos en annan verkstad och begära ersättning av säljaren i efterhand, säljaren har alltid rätt att ta ställning till om det är ett fel och erbjuda avhjälpande.

Undantag finns om du till exempel är på semester och ett akut fel visar sig när säljaren inte kan nås och som snabbt måste avhjälpas, då skulle du kunna få ersättning för reparationen om du kan visa att det rör sig om ett så kallat köprättsligt fel och du inte kunnat begära säljarens anvisningar innan reparation. Vid bedömningen av om det är säljarens ansvar att laga ett uppkommet fel spelar förstås också bilens pris och ålder in, liksom hur långt den rullat innan och efter köpet.

Garantier är bra att fråga efter men frivilligt för säljaren att lämna, inte något man har rätt att få. Får du en garanti, se till att det står med i avtalet och vad garantin gäller. Ta om möjligt god tid på dig för att hitta rätt bil, provkör på olika underlag och undersök funktioner och läs i eventuell servicebok. Be om varudeklaration och läs köpeavtalet noga innan du skriver på. Se till att få eventuella muntliga löften från säljaren nedskrivna. Det finns alltid fler bilar, så är magkänslan inte rätt finns det andra säljare.

Du kan även köpa din bil av en annan privatperson. Här ligger lite extra krav på dig att verkligen undersöka bilen innan köpet, se till att du köper av rätt person och att bilen inte har någon skuld. Du kan klaga på fel även vid privatköp, men om du och säljaren inte är överens kan en tvist kan bara lösas i domstol.

Detta är en åsiktsartikel och innehållet är skribentens eller skribenternas egna uppfattningar.