• idag
    5 apr
    • Vind
      2 m/s
    • Vindriktning
      SO
    • Nederbörd
      0.0 mm
  • måndag
    6 apr
    13°
    • Vind
      3 m/s
    • Vindriktning
      SO
    • Nederbörd
      0.0 mm
  • tisdag
    7 apr
    14°
    • Vind
      6 m/s
    • Vindriktning
      NV
    • Nederbörd
      0.0 mm
  • onsdag
    8 apr
    12°
    • Vind
      6 m/s
    • Vindriktning
      SV
    • Nederbörd
      0.0 mm
  • torsdag
    9 apr
    11°
    • Vind
      3 m/s
    • Vindriktning
      NV
    • Nederbörd
      0.0 mm

Konsumentkrönikan: Uppringd av en lurig säljare? – lägg på!

Krönikor
PUBLICERAD:
STOCKHOLM 2014-04-24 Genrebild på äldre person med mobiltelefon. Var sjätte anmälan till Konsumentverket rör telefonförsäljare. Och ofta är det äldre som drabbas. Nu har myndigheten ett ärende mot ett telebolag där ofrivilliga operatörsbyten lett till att trygghetslarm slutat fungera Foto: Per Larsson / TT / kod 11390
Foto: Per Larsson / TT

Telefonförsäljning kan i grunden vara positivt då du kan bli uppmärksammad om att du faktiskt kan spara pengar på att till exempel byta abonnemang för el, mobiltelefoni eller försäkring. Men, men, det gäller att vara vaksam och hellre lägga på luren om du inte alls är intresserad eller säljaren är alltför påstridig. Är de overkligt trevliga kan du också vara lite skeptisk.

Många är de som hör av sig till konsumentrådgivningen efter att ha fått ett avtal de inte alls tänkt sig, eller ett som blivit betydligt dyrare än säljaren utlovat. Sedan september 2018 är inte muntliga avtal där säljaren ringt upp dig bindande, med något undantag, som till exempel avtal om lotterier. Där har du ingen ångerrätt och avtalet kan vara muntligt.

Det behöver dock inte vara en underskrift i brev för att vara bindande, en bekräftelse via sms eller via ett digitalt formulär i mejl kan göra att du sitter fast i ett oönskat avtal. Visst har du i de flesta fall 14 dagars ångerrätt, och det kan även vara längre tid om säljaren slarvat med informationen om din ångerrätt. Men om du inte är medveten om att säljaren anser att du tackat ja till något är det svårt att veta att du förväntas höra av dig om du inte är intresserad.

Det är tillåtet att sälja de flesta varor och tjänster så länge man är tydlig med vad det handlar om, vad det kostar och följer lagstiftning och förordningar. Tyvärr är det en del mindre seriösa aktörer som passar på att erbjuda tjänster som visserligen kan vara till viss nytta, ibland dock obefintliga, men är lite för otydliga med vilka de är och var de ringer från. Att anspela på att man ringer från en kommun eller myndighet är inte ok om det inte stämmer. Du kan utgå från att till exempel polisen, kommunen, skatteverket, MSB eller Microsoft inte ringer dig personligen för att varna.

Din bank kan göra det för att stämma av till exempel en transaktion som är ovanlig i förhållande till dina vanliga inköp, men de ber dig aldrig att logga in eller verifiera dig med kod eller Bank-ID. De uppmanar dig i så fall att själv kontakta din bank för mer information. Så är du det minsta tveksam om du blir uppringd, tryck bort samtalet och bekräfta inte något via sms eller via en länk du får till din dator, platta eller mobil om du inte är helt säker på vad det handlar om. Visserligen skulle du kunna missa ett bra erbjudande, men det kommer alltid fler.

Om telefonförsäljaren verkar för påstridig eller överdrivet trevlig kan det vara läge att dra öronen åt sig och lägga på luren.

Detta är en åsiktsartikel och innehållet är skribentens eller skribenternas egna uppfattningar.