Hoppa till huvudinnehållet

En temadag om Island och Eddan

Publicerad:
Leif Stinnerbom har bearbetat Jon Fosses bearbetning av det klassiska isländska verket Eddan.
Leif Stinnerbom har bearbetat Jon Fosses bearbetning av det klassiska isländska verket Eddan. Foto: Dan Enwall

Leif Stinnerbom har stått för regi till Västanå teaters uppsättning av Eddan i sommar. Den 2 september ska han samtala om Eddan som verk med litteraturprofessorn Lars Lönnroth under en temadag på Värmlands museum.

På måndag arrangerar Värmlands museum temadagen Island & Eddan i samarbete med Västanå teater, Föreningen Norden samt Islands ambassad och honorärkonsulat i Karlstad. Arrangemanget startar 15.00 med ett föredrag om Island av ambassadören Estrid Brekkan. Vid 16.00 blir det sedan ett samtal om Eddan som föreställning i dåtid och nutid.

På ena sidan finns Lars Lönnroth, professor emeritus i litteraturvetenskap vid Göteborgs universitet. På andra sidan finns Leif Stinnerbom som regisserat sommarens uppsättning av Eddan på Västanå teater, vilken bygger på Jon Fosses tolkning av den klassiska Poetiska Eddan.

– Lars Lönnroth har varit hos oss och pratat. Jag tror att vi kan komplettera varandra väldigt bra. Han är ju den stora experten och kan mycket fakta. Vi teatermänniskor ser texten på ett annat sätt. Vi tittar mer på vad som ligger bakom texten, säger Leif Stinnerbom.

– Skådespelarna letar efter underliggande psykologiska incitament som inte finns i texten, men som är en förutsättning för det som sägs. Det blev tydligt när vi ställde frågor till Lars om sådant vi funderat på att det var saker han inte hade tänkt på. Så jag tror att det kan bli ett väldigt givande samtal.

Den Poetiska Eddan är i grunden en samling kväden. I sin tolkning använder Jon Fosse det första kvädet Völuspá, Völvans spådom, som en ram och väver in andra kväden. Hans bearbetning var en beställning från Det Norske Teatret i Oslo.

– Det var meningen att jag skulle göra urpremiären, men det blev inte så. Då sa Fosse "jag tycker du ska göra den på din teater sedan när den blir fri", så det gjorde jag, säger Leif Stinnerbom.

Fokus på Ragnarök

Fosses version är ganska lång och behövde modifieras för att passa på Västanå teater. Så Stinnerbom bearbetade bearbetningen och valde att framhäva Ragnarök som tema, det vill säga jordens undergång.

– Där beskrivs det som en serie naturkatastrofer. Vatten stiger och lägger land under sig. Det står även att "luften uppfylls av etter". Då tänker jag omedelbart på koldioxidutsläpp och även freoner som vi hade mycket förr. Det är som att de hade full koll på vad som skulle vara faran för vår värld. Jag har sett ordet "ragnarök" på flera svenska ledarsidor den senaste tiden.

Årets sommar har varit 20:e säsongen för Västanå teater, och de har byggt upp en fast återkommande publik. Eddan, som pågår till 8 september, har fått ett varmt mottagande.

– Det har varit fullt så gott som hela tiden. Det är kul att även en sådan här historia drar publik. Ofta har vi mer kända berättelser av till exempel Lagerlöf.

Leif förklarar att den ursprungliga Eddan är som gjord för att framföras. Han menar att många forskare, inklusive Lars Lönnröth, är av uppfattningen att den framförts på ett teatermässigt sätt även förr i tiden.

– Lars brukar säga att texten egentligen inte ska läsas utan lyssnas på. Det var en oral kultur där man lyssnade till någon som talar. Det är lite som med Shakespeare. Det är först när man hör det som det får liv.

Artikeltaggar

IslandLeif StinnerbomLitteraturVärmlands museumVästanå teater

Så här jobbar KT med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.