Hoppa till huvudinnehållet

Kai Petersson - en röst hos 112

Publicerad:
Kai Petersson är en av dem som arbetar vid SOS Alarm i Karlstad. Han svarar på samtal som rings in via 112 och guidar vidare till den rätta hjälpen. Foto: Britta Staake

– Det är ett fantastiskt jobb! Vi är navet i allt och det är en förmån att kunna hjälpa människor.

Det säger Kai Petersson, SOS-operatör och teamledare vid SOS Alarm i Karlstad.

– Jag började jobba här 2003, innan dess arbetade jag på häktet. Jag kunde söka hit eftersom jag hade ett förflutet som väktare, vilket just då var en merit, och fick en internutbildning i Rosersberg. Numera utbildas personalen i SOS-skolan.

Kai Petersson jobbar helger och kvällar, 70 procent av tjänsten är nattjobb, resterande del arbetar han dagtid.

– Jag gillar att jobba natt, det är då allt händer. Vi är något av nattens riddare.

Arbetet är fördelat på tre olika uppgifter. Vissa pass arbetar personalen som ambulansdirigent och larmar ut ambulanserna i Värmland. Ett annat pass är man räddningsåtgörare och ansvarig för räddningstjänsterna i länet medan man under det tredje passet är 112-operatör och svarar på samtal som rings in till 112 från hela landet.

Under åren har han varit med om många händelser men vissa har etsat sig fast mer än andra. Till exempel den första olyckan, under utbildningen, när Kai Petersson och hans handledare satt med dubbel-headset och fick in ett samtal om en trafikolycka mellan en personbil och en lastbil i östra Värmland.

– Personen som ringde sa att det nog inte gått bra, och det hade det inte gjort. Det var en dödsolycka.

Kai Petersson älskar sitt arbete vid SOS Alarm som har sina lokaler i Blåljusbyn.
Kai Petersson älskar sitt arbete vid SOS Alarm som har sina lokaler i Blåljusbyn. Foto: Britta Staake

Barnmorska per telefon

Roligare är då minnen av när han tillsammans med en sjuksköterska förlöste en kvinna via telefon.

– Vi fick in ett 112-samtal från ett annat län. Det var en familj som var på genomresa och de befann sig på en adress när kvinnan började få värkar. Sjuksköterskan och jag talade med den blivande pappan, sa vad han skulle göra, han letade handdukar och lyckades förlösa barnet själv. Efteråt gjordes en podcast då SOS Alarm tyckte att vi haft så bra samarbete. Men det går inte att känna igen personerna som det gällde.

När ett samtal kommer in är operatörens första uppgift att ta reda på vad som hänt, om det är ett vårdärende, ett räddningsärende eller något polisiärt. Vårdärenden är vanligast och då gäller det att ta reda på hur pass allvarligt det är.

– Vi ställer frågor om personen är vaken, om denne andas och försöker ta ställning till om det är fara för liv. Då görs en grov prioritering. Den som skriker mest kanske inte alls behöver hjälp. Vi utgår från ett medicinskt index utifrån vakenhet, andning, blödning och så vidare. Vid dessa samtal har vi alltid tillgång till en sjuksköterska.

Info via Rakel

Vid larm om brand kontaktas räddningsåtgöraren som larmar ut kommunens räddningstjänst i sitt län.

Via kommunikationssystemet Rakel meddelar SOS-operatörerna polis, räddningstjänst och ambulans så att alla får samma information om vad de respektive styrkorna är ute på för uppdrag.

Varje år besvarar SOS Alarm drygt tre miljoner samtal som rings in till 112 från hela landet. Två miljoner av dessa är verkliga nödsamtal, omkring 100 000 är rena busringningar.

– Det kommer in en hel del konstiga samtal. Till exempel från folk som blivit utkastade från krogen för att de varit för berusade. Då ringer de till oss och vill prata med polisen för att anmäla vakten. Ibland får man samtal så man inte tror att det är sant.

Kai Petersson stortrivs med arbetet, kollegor och ledning. Han beskriver en gemenskap där man även gör saker tillsammans privat som matkvällar och träning.

– Jag är löjligt förälskad i mitt jobb och det blir bättre och bättre. Förutom att jag blivit tryggare ju mer kunskap jag fått har det genom åren blivit allt bättre med struktur och förmåner.

Men det finns också jobbiga delar av arbetet, menar Kai Petersson.

– Till exempel om man haft ett jobbigt allvarligt ärende. Då skulle man vilja veta hur det har gått, men det går inte på grund av sekretessen.

Artikeltaggar

AmbulanssjukvårdBlåljusbynDå & NuKarlstadNyheterPolisenRäddningstjänstenSOS Alarm

Så här jobbar KT med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.